Categorie

Eerste orde

Mensen die zorg mijden mijden niet alleen zorg, maar ook deurwaarders en incassobureaus. Enveloppen maken ze niet open. Telefoontjes beantwoorden ze niet. E-mails verdwijnen direct in de digitale prullenbak en als de deurbel gaat, blijft de deur dicht. In sommige gevallen hebben ze die deurbel zelfs helemaal van de deur afgehaald. Op deze manier mijden ze elk contact dat onbekend voor hen is. Wat zou jij doen als elk onbekend contact je nog dieper in de problemen kan duwen? Ze nemen het zekere voor het onzekere. Met als gevolg dat mensen die zorg mijden ook mensen mijden die hen kunnen helpen om uit deze situatie te komen.

De centrale vraag is dus hoe je als professional mensen bereikt die niet bereikt willen worden. Of scherper geformuleerd: hoe breng je hen in de verleiding om toch met jou in contact te komen? Het creëren van een toolkit met principes en methodes kan daarbij helpen. Hieronder staan een aantal principes en tips ter inspiratie. Het kweken van vertrouwen is het belangrijkst. Kondig je bezoek aan. Ga regelmatig langs en probeer contact te maken. Houd je daarbij aan de volgende principes:

  1. Veiligheid: Veiligheid gaat boven alles. Ga niet op bezoek als je het niet vertrouwt. En ga de eerste keer altijd met z’n tweeën.
  2. Je zoekt ongevraagd contact (wees je daarvan bewust): De kans dat mensen je binnenlaten voor een kopje koffie is niet zo groot. Je komt bij hen langs terwijl ze daar niet om hebben gevraagd. Dat is meestal niet zo’n goede binnenkomer. Verschillende FACT-teams hebben eerste gesprekken gevoerd door de brievenbus of door een raam wat open stond.
  3. Geef aan wat relevant is: In het eerste contact moet duidelijk zijn wie je bent en wat je komt doen. Als er niemand thuis, kun je een boodschap achterlaten. De inhoud is belangrijk, maar het is niet het eerste wat mensen zien. De manier waarop je je boodschap verpakt, is misschien nog wel belangrijker. Gebruik bijvoorbeeld een opvallende ansichtkaart. Of stop een chocoladereep door de brievenbus en bedruk de wikkel met jouw boodschap.
  4. Wees helder, direct en betrouwbaar: Dit geldt voor het eerste contact en alles wat daarop volgt. Kom je afspraken na, zet kleine concrete stappen en houd vol. Soms moet je een stapje terug doen. Laat je niet ontmoedigen.
  5. Praat met collega’s: Over jouw ervaringen met wat werkt en niet werkt. Spreek met ervaringsdeskundigen wat zij als een prettige benadering hebben ervaren. En leer van wat je collega’s doen.
  6. Zet mensen met ervaringsdeskundigheid in, zij kunnen helpen in het contact. ‘you have to be one to know one…’
  7. Heb een lange adem. Neem de tijd voor het opbouwen van contact en vertrouwen.
  8. Wees echt.
  9. Begin niet meteen over zorg en hulp en zeker niet over drang en dwang. Wees oprecht geïnteresseerd.

Voor meer informatie over deze oplossing: Nienke Schlette // Instituut voor Publieke Waarden// nienke.s@publiekewaarden.nl. U kunt ook contact zoeken met uw lokale bemoeizorgteam.

Was deze oplossing nuttig?

Laat het ons weten als u deze oplossingen nuttig vond door op de like knop te klikken.
Likes Laden...

Feedback

Laat het ons weten indien u een persona, knelpunt of oplossing mist. We zullen dit bij een volgende herijking meenemen.
Feedback geven